Usensuerert – En amatørsyklists bekjennelse

10 Sep

Som bloggens navn indikerer, – jeg finner og deler. Under finner du derfor ett mesterstykke av ærlighet og sykkelblogging som jeg har rappa på Facebooksiden til Bjørnar Aas Larsen.

En liten intro av Bjørnar:

Jobber og eier litt av verdens beste printselskap som heter www.vestfjorden.no . Heier på Tottenham og er ivrig spinner på www.trento.no ,  er en artig kar med gode ferdigheter i regnskapsøkonomi (red anm; meget sjelden kombinasjon), og under diverse haar jeg merket meg at Mr Larsen alltid har 12 rette i tipping før kampene er spilt, og elsker,digger, koser, hyller og tilber sine kjærlighetstunder med sin grill.

Grunnen til at jeg festet meg til hans blogg var spenningen i hans egen settning:

Holder formen? Har jeg form?

NEI!  – Svaret kommer fort og brutalt i første motbakke, det kjennes ut som jeg har en Alien på innsiden av brystet som gjør alt den kan for å komme ut. Øynene går i spinn, jeg ser en firefelts vei oppover og velger å prøve å fokusere på den ”midterste”.. jeg er kvalm, vil hjem nååå

Over til Bjørnar og hans første sykkeltur til stikkvann:

Så var dagen kommet, ny sykkel kjøpt inn.

Selv om jeg hadde dratt med meg min forrige ubrukte sykkel på tre eller fire flyttelass allerede. Kunne ikke bruke den da, var bare så 1987 liksom… nytt utstyr, jakke som matcher ryggsekk, hjelm som matcher sko. Sykkelbukse, kunne godt hatt litt større bleie og innebygd susp, men får duge…Mye ekstrautstyr og verktøy til å ha i sekken, dersom jeg liksom fikk lyst til å demontere og sette sammen min nye sykkel midt ute i skogen. Kjekt å ha!

Målet: Stikkvannshytta.! Ja den hytta som alle i Sætre valfarter til sommer som vinter. Hvorfor i helv.. er det sånt mas om å komme til den hytta ? Særlig på vinteren, har du vært ute i helgen? JA har vært på stikkvannshytta.. Det var så deilig å gå til stikkvannshytta på søndag altså… I helv… det er verken kabel tv, internettforbindelse og mobildekning der oppe, kun et mygghull om sommeren med såpeglatte trebenker og vinteren så… nei det vet jeg ikke. Aner ikke hvorfor folk skal opp dit på vinteren?? Har aldri vært der selv. Hater vinteren, hater det derre snøgreiene… ”Kremt” Host host….., Kremt, nuvel tilbake til mitt store hårete mål! Stikkvannshytta på sykkel, ALENE!

Ja jeg skulle sykle alene for første gang siden, jaaa nå husker jeg ikke, tror ikke jeg har syklet alene noen gang noe sted? Vel uansett nå skulle flere spinningtimer virkelig være det grunnlaget kroppen trengte for å sykle en tur alene til Stikkvann, en vei bestående av nesten utelukkende oppover bakker, så sant du ikke er på toppen da, for da er det bare nedover… Lystig tråkker jeg i gang, triller ned mot Grytnes for å starte turen fra bommen ved ungdomsskolen.

Holder formen? Har jeg form?

NEI!  – Svaret kommer fort og brutalt i første motbakke, det kjennes ut som jeg har en Alien på innsiden av brystet som gjør alt den kan for å komme ut. Øynene går i spinn, jeg ser en firefelts vei oppover og velger å prøve å fokusere på den ”midterste”.. jeg er kvalm, vil hjem nååå, orker ikke, fanken dette er jo ikke spinning, kan ikke skru og justere på skruen nå, det er jo ikke noe å justere på bare oppover og oppover, hjelp! Mamma!!!

Jeg hadde på et forundelig vis klart og komme meg oppover de første bakkene, til dels fordi det sto en mann og sagde trær ved veien, så møtte jeg en annen mann som drev med hundeopplæring og de to hundene sto og ventet lydig på meg i noe som føltes ut som en evighet mens jeg karret meg oppover og oppover, på det laveste giret jeg klarte å finne… Så når jeg trodde alt var klart så kom det en skokk med ungdommer sprintende mot meg, de drev med bakke-drag midt ute i skogen.. hjelpes meg, etter å ha passert disse 3 hinderne så svartnte det for meg, jeg ble fysisk uvel, klarte ikke å fokusere og jeg hadde gitt maks for å unngå skammen! Skammen ja, skammen over å bli tatt på fersken trillende på sykkelen i semi-proft utstyr på vei opp til lille Stikkvann.. herregud….

Jaaa, fri bane og mer slette og ingen turgåere eller andre syklister å se… jeg var nesten halveis, hadde jukset to ganger, gått av sykkelen og hadde planen klar om å late som jeg skulle ”tisse bak et tre” dersom jeg møtte folk… Gikk litt lettere nå, hadde løsnet litt på hjelmen som kun for kort tid siden hadde prøvd i kvele meg etter maksanstrengelsen ved de tre hinderne. Nå kjenner jeg meg igjen.. det er bare rett rundt denne svingen så er jeg fremme.. NEI! .. litt mer oppover, aha etter den sletta og svingen så er jeg fremme.. Neida! Enda mer, ups der var jeg fremme gitt… sånn se her ja, for en utrolig fin stemning det er ved vannet, helt stille, du hører en fugl flakse lett over vannkanten og kjenner at du finner din indre ro og..

NEI pokker heller! Dritkjedelig sted uten folk! Uten et eneste menneske som kunne bevise at jeg hadde klart å komme meg opp til Stikkvann helt alene..ingen vitner!! så jævl.. typisk…

Hjemturen, hurra for en tur, bare nedover, ja også litt bortover da, men med tungt gir så går det sprettlett, jeg suser nedover bakkene som en kvinnelig sleggekaster, føler at jeg nesten er i Hushovd klasse når det gjelder nedoverkjøring, helt til jeg blir tatt igjen av et lite ekorn på jakt etter en kongle i veikanten.. pokker… Vel nå blir det snarveien hjem tenkte jeg for meg selv, snarveien til Slingrebekk, hjernen trengte nok mer luft enn den hadde, fordi med ett hadde jeg glemt at jeg hadde nye kombipedaler og skoene satt dønn fast i det farten var på 0 km. BANG! Så datt jeg da, på sideflesket, skrubbet opp venstre kne og skjermen foran samt en ende-dings til styre forsvant opp i luften.. helt borte, bang, deis i bakken med meg.. så skjedde det! Der kom det to damer på tur.. nei og nei, skammen, skammen, jeg fikk løsnet meg selv fra sykkelen, sopet med meg frontskjemren og haltet nedover stien med sykkelen, vekk fra ”hovedveien” vekk fra folk, hjem, ai for en skam, for en skam…

Slutt.

Mer om verdens kuleste syklist og grillsjef her

Delt av Bjørnar fan – Bjørn @heidenstrom på twitter

Leave a Reply

